Melabur dalam Tenaga Boleh Diperbaharui di Malaysia: Peluang dan Cabaran

Malaysia merupakan sebuah negara yang kaya dengan sumber asli. Kerajaan telah cuba mengurangkan pergantungan kepada bahan api fosil dan mempelbagaikan campuran tenaga negara. Tenaga boleh diperbaharui menjadi peluang pelaburan yang semakin menarik di Malaysia.  Malaysia juga mempunyai tahap sinaran suria yang tinggi kerana jaraknya yang berdekatan dengan khatulistiwa, menjadikan tenaga suria sebagai salah satu sumber tenaga boleh diperbaharui yang paling menjanjikan di negara ini. 

Ladang solar (Sumber pexels.com)

Biojisim dan biogas, yang menggunakan sisa pertanian dan organik untuk menghasilkan tenaga elektrik dan bahan api, merupakan sumber tenaga boleh diperbaharui yang berpotensi di Malaysia. Bagi menggalakkan pelaburan dalam tenaga boleh diperbaharui, kerajaan Malaysia telah melaksanakan dasar seperti insentif cukai dan tarif galakan (FIT) untuk pengeluar tenaga boleh diperbaharui. Beberapa peluang pelaburan tersedia dalam sektor tenaga boleh diperbaharui, termasuk pembangunan projek, bekalan peralatan dan perkhidmatan perundingan. Negara ini juga mempunyai inisiatif pembiayaan hijau dan dana yang menyokong projek tenaga boleh diperbaharui.

Melabur dalam tenaga boleh diperbaharui di Malaysia datang dengan cabaran, seperti kos pendahuluan yang tinggi, isu pengambilan tanah dan keperluan untuk dasar dan peraturan yang lebih menyokong. Namun begitu, dengan sokongan kerajaan dan sumber asli Malaysia yang banyak, pelaburan tenaga boleh diperbaharui di negara ini dijangka berkembang. Melabur dalam tenaga boleh diperbaharui memberi kesan positif kepada alam sekitar dan menyediakan peluang yang menjanjikan untuk pelabur. Ia membantu memerangi perubahan iklim dan meningkatkan kualiti udara dengan mengurangkan pergantungan kepada bahan api fosil. Ia juga boleh mewujudkan peluang pekerjaan baharu dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi yang mampan.

Ringkasnya, melabur dalam tenaga boleh diperbaharui di Malaysia adalah peluang yang menjanjikan untuk pelabur yang ingin memberi kesan positif kepada alam sekitar sambil juga mencari pulangan daripada pelaburan mereka. Sektor tenaga boleh diperbaharui di Malaysia dijangka berkembang dan menyumbang dengan ketara kepada campuran tenaga negara pada tahun-tahun akan datang, berkat sokongan kerajaan dan sumber asli Malaysia yang banyak. 

Comments