Pelaburan Amanah Saham

Assalamualaikum,

Hari ini aku nak share kat korang tentang pelaburan dalam amanah saham. Company yang terlibat dalam amanah saham seperti Public Mutual (No.1 Unit Trust) dll.  Sebab aku nk cakap public mutual sbb aku akan melabur dengan public mutual x lama lagi. Dulu sebut jer unit trust org ingat pelaburan tak berteraskan syariah. Sekarang bukan main banyak lagi pelaburan yang berteraskan shariah di dalam public mutual.

Apa keuntungan melabur dalam Unit Trust.
Macam ni la nk dipendekan cerita, melabur dalam unit trust wang anda akan digandakan atau sebaliknya. Bermakna setiap pelaburan mempunyai risikonya tersendiri seperti pasaran saham jatuh, ekonomi jatuh dll lagi faktor yang menyebabkan kerugian. Tapi dengan unit trust diorang akan (mempelbagaikan) diversity setiap pelaburan korang ke pasaran yg mempunyai prestasi yang baik dan memberi pulangan yang maksimun. Bukan setakat itu jer, orang berusan dgn saham nih berpangalaman dan mempunyai pengetahuan yang tinggi. Jadi risiko dapat dikurangkan.

Kalo korang simpan jer dalam bank, wang korang takan bertambah malahan rugi. Kenapa rugi? Sebab setiap tahun inflasi pasti akan berlaku. Katalah harga kopi skrg RM 1.00 pada tahun depan RM 1.20. Alangkah baiknye korang melabur duit itu daripada biarkan mcm tuh jer. Lets korang melabur dalam public mutual, pulangan tahunan 20%, kadar inflasi 5%, Cukai 5%. Pendapatan bersih dalam 10 %, pergh duit masuk mcm tuh jer, x payah korang carikan juz biarkan lama2, sampai la korang nk guna duit then jual.

Akan bersambung lagi pada episod akan datang...

Ingat Hadi, Ingat Amanah Saham.. he3



Comments