Memaksimunkan Pulangan Simpanan KWSP Anda

Assalamualaikum,

Hari ini aku nk terangkan skim pelaburan dalam kwsp. Biasanya dividen KWSP 5% setahun (ikut keadaan) tapi dengan unit amanah boleh melebihi 10 % mengikut prestasi pelabur sebelum ini. So, aku rasa rugi kalau kite letak duit dalam kwsp tanpa buat pemindahan. Tapi ingat unit amanah tak boleh predict mungkin naik dan mungkin turun, tapi for long term punye pelaburan aku syorkan sebab (kene call aku.. he3)

Apakah skim pelaburan ahli KWSP @ EPF?
Sebenarnya, kerajaan dah membenarkan ahli-ahli kwsp@epf utk melabur 20% daripada baki yang melebihi simpanan asas yang diperlukan dalam akaun 1 melalui syarikat pengurusan unit amanah yang diluluskan oleh kementerian kewangan.

Apakah manfaat melabur melalui skim pelaburan ahli kswp?
  1. Tidak memerlukan pelaburan tunai
  2. Kepelbagaian
  3. Pendedahan pelaburan luar negara
  4. Pertumbuhan nilai modal
Bagaimana melabur?
  1. Jumlah yang boleh di labur adalah sebanyak 20% daripada baki yang melebihi simpanan asas yang diperlukan dalam akaun 1.
  2. Pelaburan minimun RM 1,000
  3. Pelaburan boleh dibuat sekali bagi setiap 3 bulan (1 tahun 4 kali boleh dikeluarkan)
  4. Caj perlhidmatan seunit sehingga 3% daripada nilai aset bersih seunit
Apa perlu saya lakukan selepas ini?
  1. Hubungi perunding unit amanah untuk mengetahui lebih lanjut tentang unit amanah. Hadi - 0139161635
Ingat unit amanah Ingat Adi


Comments